شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

;کاربردهای مختلف سقف وافل

مروزه ساختمان‌ها بسته به نیاز بهره‌برداران با کاربری‌های گوناگون احداث می‌شوند. یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده هر ساختمان با هر نوع کاربری، سازه و یا اسکلت ساختمان می‌باشد.

سازه هر ساختمان نه تنها سهم مهمی از هزینه‌های احداث هر ساختمان را شامل می‌شود بلکه دست‌یابی به اهداف کوتاه مدت و دراز‌مدت احداث هر ساختمان و همچنین انتظارات سازندگان و بهره‌بردارن بسته به انتخاب صحیح سیستم سازه و اسکلت دارد. بطور کلی اسکلت ساختمان‌ها به دو نوع کلی فلزی و بتنی تقسیم می‌گردند. کاربرد اسکلت‌های فلزی به علل مختلف از جمله هزینه بالای ابتدایی و تمام‌شده، ضعف در برابر حریق و.... نسبت به اسکلت های بتنی کمتر بوده و توجه عمده کارفرمایان و سازندگان به کاربرد اسکلت‌های بتنی معطوف می‌باشد.

یکی از اجزای مهم اسکلت ساختمان‌ها نوع سقف سازه‌ای می‌باشد. انتخاب صحیح نوع سقف با توجه به کاربری ساختمان در برآورده شدن انتظارات و دست‌یابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ساخت ساختمان بسیار مهم و تعیین‌‌کننده می‌باشد. از سیستم‌های مختلف سقف‌های بتنی می‌توان به سقف تیرچه بلوک، سقف دال بتنی توپر، سقف پیش‌تنیده، سقف یوبوت و کوبیاکس و سقف وافل نام برد. یکی از پارامترهای مهم در انتخاب نوع سقف سازه‌ای کاربری ساختمان می‌باشد. انتخاب نامتناسب سیستم سقف در شرایط مختلف می‌تواند منجر به بروز خسارات مالی و جانی در کوتاه‌مدت و یا بلند‌مدت گردد.

به عنوان مثال کاربرد سقف پیش‌تنیده در یک پروژه با کاربری تجاری در منطقه‌ای جغرافیایی که امکانات اقتصادی، اجرایی و دانش فنی کافی نسبت به این سیستم وجود ندارد نه تنها می‌تواند منجر به بروز خسارات مالی از ناحیه غیراقتصادی بودن طرح شود بلکه می‌تواند باعث عدم دست‌یابی به انتظارات آتی بهره‌برداران به علت لرزش سقف به خاطر تردد بالای بهره‌برداران به خاطر نوع خاص کاربری ساختمان گردد. و یا در‌ حالی ‌که کاربرد سقف تیرچه بلوک در یک ساختمان کوچک مسکونی (علی الرقم اشکالات متعدد ذاتی این سیستم) ممکن است گزینه‌ای مطلوبی تلقی گردد، کاربرد این سیستم سقف در یک مجتمع بزرگ و بلند مرتبه مسکونی به علت معضل آتش سوزی در این نوع سقف می‌تواند اشتباه باشد.

عوامل متعددی از جمله بودجه تخصیص یافته، کاربری ساختمان، نحوه و امکانات مورد نیاز اجرایی، طرح معماری و... در انتخاب نوع سیستم سقف دخیل می‌باشند. یکی از انواع سقف‌های بتنی رایج که با گسترش روزافزون کاربرد مواجه می‌باشد سقف وافل می‌باشد. از جنبه اقتصادی اسکلت با سیستم سقف وافل بهینه‌ترین نوع اسکلت می‌باشد. در یک بررسی آماری و بطور کلی سقف وافل 5 الی10 درصد از سیستم سقف تیرچه بلوک، 15 الی 20 درصد از سیستم سقف یوبوت، 20 الی 25 درصد از سیستم سقف کوبیاکس، 25 الی 30 درصد از سیستم سقف تیردال و 40 الی 45 درصد از سیستم سقف پیش تنیده بهینه‌تر و ارزان‌تر می‌باشد.

 همچنین اجرای سقف وافل بسیار ساده بوده و به امکانات و تجهیزات خاص اجرایی نیاز ندارد. اجرای سقف وافل را می‌توان توسط تیم‌های اجرایی بومی و با تجهیزات مشابه اجرا سقف تیرچه بلوک انجام‌ داد. همچنین سقف های وافل قابلیت انطباق با طرح های معماری متنوعی را دارد و از آنجا که از مزایای سقف های وافل قابلیت اجرا در دهانه های بلند ، حذف ستون‌های مزاحم و چیدمان نامتقارن و نا‌منظم ستون‌ها می باشد مورد استقبال گسترده معماران قرار گرفته است.

در ذیل به نمونه هایی از کاربرد این سقف در ساختمان‌های با کاربری‌های مختلف پرداخته می‌شود.

  کاربرد سقف وافل در ساختمان‌های با کاربری مسکونی

یکی از کاربردهای گسترده سقف وافل در ساختمان‌ها با کاربری مسکونی می‌باشد. از آنجا نمای زیرین سقف وافل بصورت حفره‌ای می‌باشد معماران از این سقف در ساختمان های مسکونی هم بصورت نمایان و هم به همراه سقف کاذب استفاده می‌نمایند. کاربرد سقف وافل در ساختمان های مسکونی منجر به افزایش تعداد پارکینگ ها و بهینه سازی در فضا‌ها می‌گردد.

کاربرد سقف وافل در ساختمان‌های با کاربری تجاری

کنترل مناسب ارتعاش و خیز، امکان ایجاد دهانه‌های بلند، صرفه اقتصادی و نمای زیبای زیر سقف، سقف وافلرا به یکی از گزینه‌های محبوب و پر‌کاربرد برای استفاده در پروژه‌های تجاری تبدیل نموده است. در پروژه‌های تجاری بسیاری در سطح جهان از سقف وافل و بصورت اکسپوز استفاده شده است. در شکل زیر چند نمونه از این کاربرد نشان داده شده است.

 ادامه مطلب با کلیک روی کاربردهای مختلف سقف وافل

ادامه مطلب در سایت بنی تک

از دیگر مقالات بنیتک:

سقف یوبوت چیست ؟

تاریخچه سقف یوبوت

مزایای سیستم سقف یوبوت

اجرای سقف وافل

اجرای سقف یوبوت

خرید قالب یویوت

خرید قالب وافل

سقف وافل



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.