شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

مزیت های سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک

مزیت های سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک

در این مقاله به بیان مزیت های سقف های وافل به عنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک پرداخته می شود.

 

استفاده از تیرچه پیش ساخته و بلوک های سیمانی و یا یونولیتی از روش های سنتی در ساخت سقف ها می‌باشد. روش اجرای نسبتا ساده این سقف ها موجب گستردگی کاربرد این سقف ها شده است.

سقف های تیرچه بلوک دارای معایب فراوانی می باشد و با توجه به خسارات ناشی از کاربرد این سقف ها در حوادثی همچون زلزله و آتش‌سوزی کاربرد این نوع سقف در کشور با محدودیت هایی مواجه شده است. سقف وافل دارای مزایای فراوانی نسبت به سقف های تیرچه بلوک می باشند و از این سقف می توان به عنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک نام برد. در ذیل به تفسیر به بیان این مزایا پرداخته می شود.

 امکان اجرای اقتصادی دهانه‌های بلند و حذف ستون‌های مزاحم

سقف های وافل از تیرچه های متعامد و یک دال فوقانی تشکیل که بصورت درجا آرماتور بندی و بتن‌ریزی می‌شوند. از این رو این سقف ها دارای صلبیت و مقاومت خمشی بسیار بیشتری نسبت یه سقف‌های تیرچه بلوک می باشند و در زمره سقف های دال بتنی طبقه‌بندی می‌شوند. در نتیجه می‌توان از سقف‌های وافل بصورت بهینه در دهانه‌های بلند استفاده نمود. این در حالی می باشد که سقف‌های تیرچه بلوک در زمره سقف‌های با عملکرد یک‌طرفه دسته‌بندی شده و کاربرد این سقف‌ها محدود به دهانه‌های کوتاه می‌باشد. در نتیجه می توان با کاربرد سقف‌های وافل پلان‌های معماری را بهبود بخشید و با حذف ستون‌های مزاحم موجب فراخ تر شدن فضاهای معماری گردید.

مزیت های سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک

 

امکان حذف کامل تیرهای میانی

در سقف های تیرچه بلوک می بایست حتما از دهانه های قاب خمشی شامل تیرها و ستون به عنوان سیستم لرزه‌بر جانبی استفاده نمود و وجود تیرها به عنوان تکیه گاه برای مهار و انتقال بار سقف ضروری می‌باشد. این در حالی می‌باشد که امکان حذف کامل تیرهای میانی در سقف های وافل وجود داشته و می‌توان از سقف وافل به عنوان دال تخت بتنی استفاده نمود. حذف تیرهای میانی موجب افزایش ارتفاع مفید طبقات، کاهش ارتفاع خاکبرداری و همچنین اجرای راحت و کم هزینه‌تر تأسیسات ساختمانی می‌گردد.

سقف وافل

 

حذف ارتعاش سقف و کاهش انتقال صوت

یکی از مشکلات عمده در سقف های تیرچه بلوک وجود ارتعاش در سقف در حین بهره برداری و انتقال صوت از طریق سقف‌ها می‌باشد. این مشکلات باعث بروز نارضایتی برای بهره‌برداران می‌گردد. علت این مشکل صلبیت ناکافی سقف‌های تیرچه بلوک و وجود مشکلات ذاتی دیگر در این سقف‌ها می‌باشد. در سقف‌های وافل به علت وجود تیرچه‌های منظم و متعامد، سقف از صلبیت به مراتب بالاتری برخوردار می‌باشد. همچنین وجود حفرات متعدد و منظم در زیر سقف وافل باعث جذب صوت و کاهش انتقال صوت از طریق سقف‌ها می‌گردد.

ادامه مطلب با کلیک روی مزیت های سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک در سایت بنی تک

از دیگر مقالات بنیتک:



سقف وافل چیست ؟
تاریخچه سقف وافل
مزایای سیستم سقف وافل
روش اجرای سقف وافل
سقف وافل بنتیک

خرید قالب وافل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.