در این مقاله به معرفی و بیان ویژگی های قالب سقف وافل بنیتک پرداخته میشود.
امروزه کاربرد سقف وافل به دلایل متعدد فنی و اقتصادی رو به گسترش می باشد. عنصر اصلی در ساخت سقفهای وافل قالبهای وافل میباشد. قالبهای وافل شرکتهای مختلف ارائهدهنده خدمات سقف وافل از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت میباشند. از این رو شناخت صحیح قالبهای وافل موجود در بازار کمک شایانی به کارفرمایان در جهت انتخاب قالب مناسب با شرایط هر پروژه مینماید. در این مقاله سعی شده است ویژگیها و مزیتهای قالبهای وافل بنیتک نسبت به سایر قالبهای موجود در بازار شرح داده شود.
امروزه قالبهای وافل در ابعاد و سایزهای گوناگون موجود میباشد. قالبهای وافل بنیتک در ابعاد افقی و پشت به پشت 75 در 75 سانتیمتر و در ارتفاعهای مختلف موجود میباشند. انتخاب فاصله 75 سانتیمتر برای فاصله آکس تا آکس تیرچههای متعامد تشکیل شونده براساس رعایت الزامات آییننامهای و توجه به پارامترهای زیبایی شناختی و سهولت اجرا و کاربرد و همچنین امکان اجرا بهینهترین سقف وافل صورت پذیرفته است. قالب های وافل بنیتک در ارتفاعهای مختلف برای کاربرد در دهانههای مختلف موجود میباشند. بدین ترتیب که در دهانههای بلندتر نیاز به ضخامت بیشتر برای سقف و در نتیجه کاربرد قالب وافل با ارتفاع بیشتر در جهت کنترل خیز و ارتعاش سقف میباشد.
یکی از مشکلات عمده در قالب های وافل موجود ضعف های مقاومتی در قالبها میباشد. ضعف در قالبها موجب شکست زودهنگام، دفرمگی و افزایش پرت در قالبها میگردد. قالبهای وافل بنیتک به نحوی طراحی و تناسببندی شدهاند تا بیشترین دوام را متناسب با شرایط اجرایی کشور در برابر بارهای اعمالی داشته باشند. قالبهای وافل بنیتک با موفقیت تستهای دوام، مقاومت در برابر بارگذاری، سقوط و ضربه را پشت سر گذاشتهاند.
از دیگر مشکلات بعد از خرید قالب وافل موجود، مشکل در حمل و انبارکردن قالب ها به دلیل طراحی نادرست آنها بوده است . این ضعف منجر به افزایش هزینههای حمل، انبارداری و نگهداری قالبها میگردد. قالبهای وافل بنیتک به نحوی طراحی شدهاند که قالبها بدون لغزیدن به راحتی در هم فرو رفته و بروی یکدیگر قرار میگیرند. این ویژگی موجب سهولت در حمل و نگهداری از قالبهای وافل میگردد.
برخی از قالب های موجود در بازار نیاز به مونتاژ به وسیله پیچ و مهره در محل کارگاه را دارند. این مسئله موجب ایجاد صعوبت در کاربرد قالبها میگردد. همچنین از آنجا که این قالبها چند تکه می باشند، دارای درزهای متعدد در محلهای پیچ و مهره بوده و این امر میتواند موجب خروج شیره بتن از این مناطق و ایجاد خطوط درز متعدد در نمای زیر سقف میگردد. اما قالبهای وافل بنیتک یکپارچه بوده و نیاز به مونتاژ ثانویه در محل کارگاه را ندارد و این ویژگی موجب سهولت در کاربرد و همچنین بدست آوردن سقف وافل تمیزتر میگردد.
یکی از نوآوری های منحصر بفرد در قالب های وافل بنیتک تعبیه زائده هایی با کاربرد اسپیسر در لبه خارجی و سطح فوقانی قالبها می باشد. تعبیه این اسپیسر ها نه تنها آرماتوربندی را سریعتر، منظمتر و سادهتر مینماید بلکه باعث عدم نیاز به تامین اسپیسر جداگانه در پروژه میشود. تعداد این اسپیسرها برای هر قالب حداقل ممکن می باشند و جانمایی آنها به نحوی می باشد که سقف وافل حاصل بیشترین مقاومت خمشی را از طریق قرارگیری آرماتور های اصلی تحتانی و فوقانی در دورترین نقطه نسبت به یکدیگر بدست میآورد. قالبهای وافل بنیتک در دو حالت با اسپیسر و بدون اسپیسر موجود میباشند.
هندسه و جنس قالبهای وافل بنیتک به نحوی طراحی شدهاند که قالبها به راحتی و بدون چسبندگی در زمان قالببرداری از بتن جدا میشوند. سطح صیقلی قالب ها باعث میگردد نمای بتن به صورت (اکسپوز) نمایان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در قالب های وافل بنیتک نیاز به کاربرد روغن جداساز قالب نمیباشد.
یکی از مزایای سقفهای وافل امکان ایجاد بازشو در جان تیرچه ها برای عبور تاسیسات از داخل ضخامت سقف می باشد. برای ایجاد بازشو در جان تیرچه ها می توان از لوله یا فوم و ... استفاده نمود. قالب های وافل بنیتک دارای نشیمن در جداره ها برای تنظیم و ثابت ماندن عنصر ایجاد کننده بازشو جانبی می باشد. در شکل زیر یک نمونه خارجی از کانسپت عبور تاسیسات از داخل ضخامت سقف مشاهده میگردد.
خرید قالب وافل از خدمات شرکت بنیتک برای کارفرمایان در سراسر کشور می باشد.
از دیگر مقالات بنیتک:
در این مقاله به بررسی درجه مقاومت در برابر حریق در سقف های دال مجوف پرداخته می شود.
سقفهای بتنی دال مجوف برای سالیان متوالی در اروپا و دیگر بخش های دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این سیستم های سقف بطور فزایندهای در حال محبوب شدن در ایالات متحده آمریکا میباشد. توسعه این سقفها بخاطر مزایای ذاتی متعدد آنها شامل کاهش بار مرده سقف ( که موجب کاهش ابعاد ستون ها و فنداسیون و به طبع آن کاهش نیروهای لرزهای میشود.)، قابلیت تحمل بارهای زنده بزرگ در دهانه های مختلف، افزایش اقتصادی طول دهانهها، کاهش ارتفاع کف تا کف طبقات و افزایش سرعت ساخت سازه ها می باشد.
در سقف های دال مجوف، بلوکهای توخالی پلاستیکی از جنس پلی پروپیلین به طور منظم در کنار بکدیگر و در داخل ضخامت سقف و بین شبکه آرماتور تحتانی و فوقانی قرار میگیرد و پس از بتن ریزی دال دوطرفه با ضخامت یکسان تشکیل میگردد.
سقف های دال تخت مجوف براساس ضوابط آیین نامه بتن آمریکا (ACI318) و مشابه دیگر دالهای دو طرفه طراحی و دیتیلینگ می شوند و بلوکهای یوبوت نقشی در مقاومت خمشی و یا برشی سقف ندارند و تنها نقش این بلوک ها ایجاد حفره در داخل سقف می باشد.
مقاومت در برابر آتش:
تاکنون آزمایشات مقاومت در برابر آتش متعددی بر روی سقف های دال مجوف بتنی مطابق با استاندارد DIN4102-02 صورت پذیرفته است. حداقل 2 ساعت مقاومت در برابر حریق در مواردی که پوشش آرماتورهای خمشی 2 سانتی متر بوده است بدست آمده است. یک آزمایش مقاومت در برابر حریق در سال 2017 در آزمایشگاه دانشگاه بوفالو انجام و خلاصه نتایج آن به شرح زیر می باشد.
شرایط آزمایش:
مجموعه مورد آزمایش شامل دال مجوف به ضخامت 20 سانتی متر و به طول 4/5 متر و عرض 2/4 متر که شامل بلوک های توخالی ماندگار به ارتفاع 10 سانتی متر میباشد. از بتن با مقاومت 350 کیلوگرم بر سانتی مترمربع و فولاد گرید 60 در هر دو شبکه آرماتور فوقانی و تحتانی و به فاصله محور تا محور 30 سانتی متر استفاده شده است. دال برای 28 روز عمل آوری و سپس تحت آزمایش قرار گرفته است. از دال به ضخامت 20 سانتی متر به این علت استفاده شده است که این ضخامت حداقل ضخامت قابل اجرا در این سیستم سقف می باشد و نتایج بروی این شرایط در جهت اطمینان و قابل استناد برای ساختمان های با دهانه بلند تر و ضخامت دال بیشتر می باشد.
روش انجام آزمایش:
مجموعه براساس ضوابط آیین نامه ASTM E119 تحت آزمایش قرار گرفته است. شرایط آزمایش شامل درجه حرارت و زمان براساس منحنی زمان- درجه حرارت آیین نامه ASTM E119 و در بازه های زمانی 15 ثانیه اعمال و ثبت شده است. لبه های دال در 4 سمت بروی فریم آزمایش قرار گرفته و اجازه انبساط حرارتی و چرخش را داشته است. بدین ترتیب مجموعه در طول آزمایش مقید نبوده و این شرایط معمولا نسبت به سیستم های واقعی ساختمانی در جهت اطمینان می باشد. همچنین این مجموعه در کل طول آزمایش توسط تانکرهای آب فلزی تحت بارگذاری گسترده سطحی برابر 80psf قرار گرفته است. این میزان مطابق ضوابط آیین نامه ASTM E119 می باشد. همچنین خیز سقف در طول آزمایش اندازه گیری شده است.
نتایج آزمایش:
بعد از گذشت 2 ساعت از آزمایش هیچ شرایطی مطابق با ضوابط آیین نامه برای توقف آزمایش مشاهده نشده و آزمایش پس از گذشت 2 ساعت و 52 دقیقه آزمایش بدلیل رسیدن دمای سطح دال به 325 درجه فارنهایت متوقف شده است. حداکثر خیز در این لحظه برابر 9 سانتی متر بوده است در طول آزمایش نشانه ای از فروریزش مشاهده نشده است.
نتیجه گیری:
براساس نتایج آزمایش سقف های دال مجوف مقاومت در برابر حریق را حداقل به مدت 2 ساعت دارا بوده است. این مقاومت در برابر حریق در جهت اطمینان می باشد زیرا در ساختمان های واقعی و در زمان آتش سوزی سقفهای دال مجوف بروی المان های قائم مقید شدهاند. هیچ نشانه ای از فروریزش در طول تست مشاهده نشده و میتوان نتیجه گرفت سقف های دال مجوف دارای مقاومت در برابر حریق حداقل به مدت 2 ساعت می باشند.
از دیگر مقالات سقف های وافل:
اجرای سقف وافل
سقف وافل
خرید قالب وافل