شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

مزیت سقف وافل نسبت به سقف یوبوت

مزیت‌های سقف وافل نسبت به سقف یوبوت


در سالیان اخیر سقف‌های دال مجوف بتنی مورد استقبال صنعت ساختمان کشور قرار گرفته است . در این نوع سقف‌ها هدف حذف بتن ناکارامد در بخش هایی از سقف می‌باشد تا با کاهش حداکثری در وزن مرده سقف و حداقلی در سختی خمشی سقف بتوان دهانه های بلند را به طور اقتصادی پوشش داد. در سقف‌های یوبوت یا کوبیاکس از بلوک‌های ماندگار برای ایجاد حفره استفاده می‌گردد و درسقف‌های وافل از قالب‌های غیرماندگار وافل برای ایجاد حفره در سقف و حذف بتن ناکارمد استفاده می‌گردد. در نتیجه این سقف‌ها به دو دسته با مقطع I شکل (شامل سقف یوبوت و یا کوبیاکس)و Tشکل (سقف وافل) تقسیم می‌گردند. هدف از این مقاله مقایسه سقف‌های وافل و یوبوت از جنبه های مختلف می باشد. بطور کلی سقف‌های وافل هم از منظر فنی و اجرایی و هم از منظر اقتصادی دارای مزایا و برتری‌های متعددی نسبت به سقف یوبوت می‌باشد که در ذیل به تفسیر به آنها می‌پردازیم.


1- قدمت کاربرد سقف‌های وافل نسبت به سقف یوبوت

عملکرد سقف‌های وافل از صدها سال پیش توسط بشر شناخته شده و بناهای تاریخی متعددی را می‌توان نام برد که از کانسپت سقف وافل در آنها استفاده شده است. از آن جمله می‌توان به بنای معروف آکروپولیس یونان اشاره نمود که سال ساخت آن به 500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. همچنین سقف‌های وافل مدرن نیز به وفور از سال 1940 میلادی در کشورهای مختلف و در ساختمان‌های مهم و با انواع مختلف کاربری استفاده شده است. این در حالی می باشد که سقف های دال مجوف دوپوش یوبوت از سال 2003 معرفی و صرفا در کشورهای محدودی مورد استفاده قرار گرفتند.

آکروپولیس یونان- سقف وافل- سال ساخت 500 سال قبل از میلاد مسیح


2- مقبولیت آیین‌نامه‌ای و پشتوانه فنی سقف‌های وافل نسبت به سقف یوبوت

سقف‌های وافل (WAFFLE SLAB) دارای پشتوانه فنی و آزمایشگاهی و تجربه عملکرد مورد قبول در زلزله های متعدد در سراسر جهان می‌باشد و صریحا در آیین نامه های ملی مانند مبحث 9 مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های بین‌المللی مانند آیین نامه بتن آمریکا ACI318 مورد اشاره قرار گرفته و ضوابط کامل کاربرد و طراحی آن در این آیین‌نامه‌ها تدوین شده است در حالی که سقف های یوبوت فاقد پشتوانه فنی آکادمیک می‌باشند و در آیین‌نامه‌های مربوطه به آن اشاره نشده است و ضوابط طراحی آنها صرفا از روابط محاسباتی موجود معادل سازی و استنباط می‌گردد و همچنان ابهامات فراوانی در مورد نحوه مدل‌سازی، روابط محاسباتی و پاسخ و عملکرد لرزه ای این سقف‌ها وجود دارد.

پذیرش سقف وافل در آیین نامه های بین المللی

3- کاهش بیشتر وزن مرده سازه در سقف وافل نسبت به سقف یوبوت

در سقف‌های وافل فاصله تیرچه‌های متعامد بیشتر از سقف یوبوت می‌باشد و همچنین در سقف‌های وافل لایه زیرین دال که عمدتا ناکارمد و ترک خورده محسوب می‌گردد نسبت سقف یوبوت حذف شده است. در نتیجه سقف وافل وزن مرده به مراتب کمتری نسبت به سقف یوبوت دارد و مقطع T شکل سقف وافل بهینه ترین فرم را دارا می‌باشد. بهینه‌سازی در وزن مرده سقف موجب کاهش تقاضاهای لرزه ای و بهبود عملکرد لرزه ای سقف‌های وافل شده است.

ادامه مطلب در سایت بنی تک با کلیک روی مزیت سقف وافل نسبت به یوبوت

از دیگر مقالات بنیتک:


اجرای سقف وافل


خرید قالب وافل


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.