شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

شرکت بنی تک

سقف وافل-قالب وافل

معیارهای مهم در طراحی سقف های وافل

معیارهای مهم در طراحی سقف های وافل

عملکرد دوطرفه سقف های وافل موجب باربری بهتر این سقف ها و امکان پوشش ایمن دهانه های بلند شده است. مزیت های متعدد فنی و اقتصادی سقف های وافل مدرن موجب رشد چشمگیر استفاده از این سقف ها در سطح کشور شده است. اما بهره مند شدن از مزیت های متعدد این سقف ها در وهله ی اول در گرو طراحی صحیح سازه می باشد. از آنجا که عموما ساختمان هایی که باسقف وافل ساخته می شوند دارای دهانه های نیمه بلند و یا بلند می باشند، طراحی آنها از حساسیت های بیشتری برخوردار می باشد و مهارت بیشتر طراح را می طلبد.

اولین گام در طراحی ساختمان های با سیستم سقف وافل انتخاب سیستم لرزه بر مناسب برای ساختمان می باشد. به طور معمول از عوامل تاثیرگذار در این انتخاب می توان به ارتفاع سازه، کاربری، درجه اهمیت، نوع خاک, منطقه لرزه خیزی، معذوریت‌های معماری و مساحت زیربنا اشاره نمود. طراحی و دیتیلینگ صحیح سیستم لرزه‌بر انتخابی براساس ضوابط آیین نامه جهت دست یابی به حدود شکل پذیری و مقاومت مورد انتظار آیین نامه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

گام دوم در طراحی ساختمان های با سیستم سقف وافل طراحی و دیتیلینگ صحیح سیستم سقف می باشد. طراحی سقف های وافل برای بارهای ثقلی و لرزه ای با نرم افزار safe صورت می پذیرد. کنترل های مورد نیاز در طراحی سقف های وافل را می توان  به شرح ذیل دسته بندی نمود.

1- کنترل تناسب بندی و فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها و دال فوقانی با توجه به ضوابط آیین نامه و محدودیت های اجرایی:

طراحی سقف های وافل عموما براساس فرضیات مربوط به سیستم تیرچه های بتنی متعامد و یک دال فوقانی طراحی می شوند. مقررات ملی ساختمان محدودیت های هندسی را برای عرض حداقل تیرچه، فاصله آزاد بین تیرچه ها و ضخامت دال فوقانی در نظر گرفته است که می بایست توسط طراح سازه کنترل و اعمال شود.

2- کنترل ضخامت سقف براساس معیار های خیز کوتاه مدت و بلند مدت:

از مهم ترین عوامل تعیین کننده ضخامت مورد نیاز سقف های وافل کنترل خیز سقف می باشد. خیز سقف های وافل می بایست در کوتاه مدت و بلند مدت از مقادیر مورد قبول آیین نامه تجاوز ننمایند تا هم از منظر روانی برای بهره برداران مورد قبول باشد و هم آسیبی به عناصر غیرسازه ای وارد نگردد.

3- طراحی خمشی سقف و دیتیلنگ صحیح آرماتورهای خمشی:

سقف های وافل را می بایست برای لنگر های خمشی ناشی از بارهای ثقلی و لرزه ای طراحی نمود. همچنین می بایست ضوابط حداقل آرماتور های طولی و همچنین ضوابط آرماتورگزاری متناظر با حدود شکل پذیری مفروض در طراحی را در نظر گرفت.

4- کنترل برش یکطرفه سقف در مقاطع بحرانی:

برش یکطرفه می بایست در مقاطع بحرانی  براساس روابط آیین نامه انجام و کفایت سقف در تحمل برش یک طرفه بررسی گردد.

ادامه مطلب با کلیک روی معیارهای مهم در طراحی سقف های وافل

مطالب مرتبط در سایت بنی تک

اجرای سقف وافل

خرید قالب وافل

سقف وافل




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.